දර්ශනයට අමතරව තවත් ධර්මතාවන් අවශ්‍යද?

දර්ශනයට අමතරව තවත් ධර්මතාවන් අවශ්‍යද?
Photo by Danika Perkinson / Unsplash

පළමු චෝදනාව : දර්ශනය හැරුණු විට අපට වැඩිදුර දැනුමක් අවශ්‍ය නොවන බව පෙනේ. මක්නිසාද මිනිසාට ඉහළින් ඇත්තේ කුමක්දැයි දැන ගැනීමට උත්සාහ නොකළ යුතුය: "ඔබට වඩා උසස් දේ සොයන්න එපා" (Sirach 3:22). නමුත් ඉහත සඳහන් නොවන ඕනෑම හේතුවක් දාර්ශනික විද්‍යාවේදී සම්පූර්ණයෙන්ම සලකා බලයි. එබැවින් දාර්ශනික විද්යාව හැර වෙනත් ඕනෑම දැනුමක් අතිරික්තය.

දෙවන චෝදනාව : තවද, දැනුම ගැන සැලකිලිමත් විය හැක්කේ පැවැත්ම ගැන පමණි, මන්ද කිසිවක් දැනගත නොහැක, සත්‍යය හැර; සහ ඒ සියල්ල සැබෑ ය. නමුත් දාර්ශනික විද්‍යාවේ - දෙවියන් වහන්සේ පවා සලකනු ලබන සෑම දෙයක්ම; එබැවින් ඇරිස්ටෝටල් විසින් ඔප්පු කර ඇති පරිදි දේවධර්මය හෝ දිව්‍ය විද්‍යාව නමින් දර්ශනයේ කොටසක් ඇත (Metaph. vi). එබැවින් දාර්ශනික විද්‍යාව හැර වෙනත් දැනුමක් අවශ්‍ය නොවේ.

ඊට පටහැනිව, (2 තිමෝති 3:16): "දෙවියන් වහන්සේගේ ආනුභාවයෙන් ලියා ඇති සියලුම ශුද්ධ ලියවිල්ල ඉගැන්වීමට, අවවාද කිරීමට, නිවැරදි කිරීමට, යුක්තිය පිළිබඳ උපදෙස් දීමට ප්රයෝජනවත් වේ." දැන් දේවානුභාවයෙන් ලියැවුණු ශුද්ධ ලියවිල්ල, මානව තර්කනයෙන් ගොඩනගා ඇති දාර්ශනික විද්‍යාවේ කොටසක් නොවේ. එබැවින් දාර්ශනික විද්‍යාවට අමතරව වෙනත් දැනුමක් තිබීම ප්‍රයෝජනවත් වේ, එනම් දේවානුභාවයෙන්.

මම පිළිතුරු දෙන්නේ මිනිසාගේ ගැලවීම සඳහා මනුෂ්‍ය බුද්ධියෙන් ගොඩනගාගත් දාර්ශනික විද්‍යාවට අමතරව දෙවියන් විසින් හෙළි කරන ලද දැනුමක් තිබීම අවශ්‍ය බවයි. පළමුව, ඇත්ත වශයෙන්ම, මිනිසා දෙවියන් වහන්සේ වෙතට යොමු කර ඇත්තේ, ඔහුගේ තර්කයේ ග්‍රහණය අභිබවා යන අවසානයක් සඳහා ය: "දෙවියනි, ඔබ හැර, ඔබ එනතුරු බලා සිටින අයට ඔබ සූදානම් කර ඇති දේ ඇස නොදුටු" (යෙසායා 64:4).

නමුත් අවසානය මුලින්ම දැනගත යුත්තේ තම සිතුවිලි සහ ක්‍රියාවන් අවසානය දක්වා මෙහෙයවිය යුතු මිනිසුන් විසිනි. එබැවින් මනුෂ්‍ය තර්කය ඉක්මවන ඇතැම් සත්‍යයන් දිව්‍යමය හෙළිදරව්ව මගින් මිනිසාට දැනගැනීම මිනිසාගේ ගැලවීම සඳහා අවශ්‍ය විය. මනුෂ්‍ය බුද්ධියෙන් සොයාගත හැකිව තිබූ දෙවියන් වහන්සේ පිළිබඳ එම සත්‍යයන් සම්බන්ධයෙන් වුවද, දිව්‍යමය හෙළිදරව්වකින් මිනිසාට ඉගැන්විය යුතු විය. මක්නිසාද යත්, හේතුව වැනි දෙවියන් පිළිබඳ සත්‍යය සොයා ගත හැකි වූයේ ස්වල්ප දෙනෙකුට පමණක් වන අතර එය බොහෝ කලකට පසුව සහ බොහෝ වැරදි මිශ්‍ර කර ඇත. දෙවියන් වහන්සේ තුළ ඇති මිනිසාගේ සම්පූර්ණ ගැලවීම රඳා පවතින්නේ මෙම සත්‍යය පිළිබඳ දැනුම මතය. එබැවින්, මිනිසුන්ගේ ගැලවීම වඩාත් සුදුසු සහ වඩාත් නිසැකව ගෙන ඒම සඳහා, දිව්‍යමය හෙළිදරව්වෙන් ඔවුන්ට දිව්‍ය සත්‍යයන් ඉගැන්විය යුතු විය. එබැවින් තර්කානුකූලව ගොඩනඟන ලද දාර්ශනික විද්‍යාවට අමතරව හෙළිදරව්වෙන් උගත් පූජනීය විද්‍යාවක් ද තිබීම අවශ්‍ය විය.

පළමු චෝදනාවට පිළිතුරු : මිනිසාගේ දැනුමෙන් ඔබ්බට ගිය දේවල් මිනිසා විසින් ඔහුගේ හේතුව හරහා නොසොයනු ඇතත්, කෙසේ වෙතත්, ඒවා දෙවියන් වහන්සේ විසින් හෙළි කළ පසු, ඒවා ඇදහිල්ලෙන් පිළිගත යුතුය. එබැවින් පරිශුද්ධ පාඨය දිගටම පවතියි, "මක්නිසාද මිනිසාගේ අවබෝධයට වඩා බොහෝ දේ ඔබට පෙන්වා ඇත" (Sirach 3:25). තවද මෙහි පූජනීය විද්‍යාව සමන්විත වේ.

දෙවන චෝදනාවට පිළිතුරු : දැනුම ලබා ගන්නා විවිධ ක්‍රම අනුව විද්‍යාවන් වෙනස් වේ. මක්නිසාද තාරකා විද්‍යාඥයා සහ භෞතික විද්‍යාඥයා යන දෙදෙනාම එකම නිගමනය ඔප්පු කළ හැක: නිදසුනක් වශයෙන් පෘථිවිය වටකුරු බව: තාරකා විද්‍යාඥයා ගණිතය මගින් (එනම් පදාර්ථයෙන් වියුක්ත වීම), නමුත් භෞතික විද්‍යාඥයා පදාර්ථය මගින්ම. එබැවින් දාර්ශනික විද්‍යාවෙන් ඉගෙන ගත හැකි දේ, ස්වාභාවික හේතුවෙන් දැනගත හැකි තාක් දුරට, ඒවා හෙළිදරව් කිරීම තුළට වැටෙන තාක් දුරට වෙනත් විද්‍යාවකින් අපට ඉගැන්විය නොහැකි වීමට හේතුවක් නැත. එබැවින් පූජනීය ධර්මයට ඇතුළත් දේවධර්මය දර්ශනයේ කොටසක් වන දේවධර්මයට වඩා වෙනස් වේ.

මෙය ශුද්ධ වූ තෝමස් ඇක්වයිනස් තුමන්ගේ Summa Theologica ග්‍රන්ථයෙන් උපුටාගෙන පරිවර්ථනය කිරීමකි. ඔබත් මෙයට සහය වීමට කැමති නම් Messenger icon එක මගින් හෝ [email protected] ඊමේල් ලිපිනය මගින් අපව සම්බන්ධ කරගන්න.