පූජනීය ධර්මය එක් විද්‍යාවක් ද?

පූජනීය ධර්මය එක් විද්‍යාවක් ද?
Photo by Milad Fakurian / Unsplash

පළමු චෝදනාව : ශුද්ධ වූ ධර්මය(sacred doctrine) එක් විද්‍යාවක් නොවන බව පෙනේ; මන්ද දාර්ශනිකයන්ට අනුව "විද්‍යාව යනු විෂයයන් එක් පන්තියකට පමණක් සලකන එකකි." නමුත් මැවුම්කරුවන් සහ මැවිල්ල යන දෙදෙනාම පූජනීය ධර්මයේ සලකනු ලබන අතර, එක් විෂය පන්තියක් යටතේ එකට කාණ්ඩ කළ නොහැක. එබැවින් පූජනීය ධර්මය එක් විද්‍යාවක්(one science) නොවේ.

දෙවන චෝදනාව : තවද, පූජනීය ධර්මය තුළ අපි දේවදූතයන්, ශාරීරික ජීවීන් සහ මානව සදාචාරය ගැන සලකමු. නමුත් මේවා වෙනම දාර්ශනික විද්‍යාවන්ට අයත් වේ. එබැවින් පූජනීය ධර්මය එක් විද්‍යාවක් විය නොහැක.

ඊට පටහැනිව, ශුද්ධ ලියවිල්ල එය එක් විද්‍යාවක් ලෙස කථා කරයි: "ප්‍රඥාව ඔහුට ශුද්ධ දේ පිළිබඳ දැනුම [විද්‍යාව] ලබා දුන්නේය" (ප්‍රඥාව 10:10).

මම උත්තර දෙනවා, පූජනීය ධර්මය එක විද්‍යාවක්. පීඨයක හෝ පුරුද්දක එකමුතුකම මැනිය යුත්තේ එහි වස්තුවෙන්, ඇත්ත වශයෙන්ම, එහි ද්‍රව්‍යමය අංශයෙන් නොව, එය වස්තුවක් වන නිශ්චිත විධිමත්භාවය සම්බන්ධයෙන් ය. නිදසුනක් වශයෙන්, මිනිසා, බූරුවා, ගල් වර්ණ ගැන්වීමේ එක් නිශ්චිත විධිමත්භාවයකට එකඟ වේ; සහ වර්ණය යනු දර්ශනයේ විධිමත් වස්තුවයි. එබැවින්, පූජනීය ශුද්ධ ලියවිල්ල නිශ්චිතවම දේවල් සලකා බලන්නේ දිව්‍යමය වශයෙන් හෙළිදරව් කිරීමේ විධිමත්භාවය යටතේ බැවින්, දිව්‍යමය වශයෙන් හෙළිදරව් කරන ලද ඕනෑම දෙයකට මෙම විද්‍යාවේ වස්තුවේ එක් නිශ්චිත විධිමත්භාවයක් ඇත; එබැවින් පූජනීය මූලධර්මය යටතේ එක් විද්‍යාවක් යටතේ ඇතුළත් වේ.

පළමු චෝදනාවට පිළිතුරු : පූජනීය ධර්මය දෙවියන් වහන්සේට සහ ජීවීන්ට සමානව සලකන්නේ නැත, නමුත් මූලික වශයෙන් දෙවියන් වහන්සේට සලකන අතර, ජීවීන්ගේ ආරම්භය හෝ අවසානය ලෙස දෙවියන් වහන්සේට යොමු කළ හැකි තාක් දුරට පමණි. එබැවින් මෙම විද්යාවේ එකමුතුකමට බාධාවක් නොවේ.

දෙවන චෝදනාවට පිළිතුරු :  උසස් පීඨයක් හෝ පුරුද්දක් යටතට වැටෙන යම් දෙයකින් බාල පීඨ හෝ පුරුදු වෙනස් කිරීම කිසිවක් වළක්වන්නේ නැත; මක්නිසාද යත්, ඉහළ පීඨය හෝ පුරුද්ද වස්තුව එහි වඩාත් විශ්වීය විධිමත් ලෙස සලකයි, "සාමාන්‍ය බුද්ධියේ" වස්තුව ලෙස ඉන්ද්‍රියයන්ට බලපාන ඕනෑම දෙයක්, ඒ නිසා, දෘශ්‍යමාන හෝ ඇසෙන දේ ඇතුළුව. එබැවින් "සාමාන්‍ය බුද්ධිය", එක් පීඨයක් වුවද, පංචෙන්ද්‍රයන්ගේ සියලු අරමුණු දක්වා විහිදේ. ඒ හා සමානව, විවිධ දාර්ශනික විද්‍යාවන්හි විෂය කරුණු වන වස්තූන්, හෙළිදරව්වට ඇතුළත් කළ හැකි තාක් දුරට, එක් අංශයක් යටතේ මෙම එකම ශුද්ධ විද්‍යාවෙන් සලකා බැලිය හැකිය. එබැවින්, මේ ආකාරයෙන්, පූජනීය ධර්මය, දිව්‍ය විද්‍යාවේ මුද්‍රාවක් මෙන්, එක හා සරල නමුත් සෑම දෙයකටම විහිදේ.

මෙය ශුද්ධ වූ තෝමස් ඇක්වයිනස් තුමන්ගේ Summa Theologica ග්‍රන්ථයෙන් උපුටාගෙන පරිවර්ථනය කිරීමකි. ඔබත් මෙයට සහය වීමට කැමති නම් Messenger icon එක මගින් හෝ [email protected] ඊමේල් ලිපිනය මගින් අපව සම්බන්ධ කරගන්න.