පූජනීය ධර්මය අනෙකුත් විද්‍යාවන්ට වඩා උතුම්ද?

පූජනීය ධර්මය අනෙකුත් විද්‍යාවන්ට වඩා උතුම්ද?
Photo by Mohammad Alizade / Unsplash

පළමු චෝදනාව : ශුද්ධ වූ ධර්මය අනෙකුත් විද්‍යාවන්ට වඩා උතුම් නොවන බව පෙනේ; මක්නිසාද යත් විද්‍යාවක උදාරත්වය රඳා පවතින්නේ එය තහවුරු කරන සහතිකය මතය. නමුත් සැක කළ නොහැකි වෙනත් විද්‍යාවන්, ශුද්ධ වූ ධර්මයට වඩා නිශ්චිත බව පෙනේ; එහි මූලධර්ම සඳහා - එනම් ඇදහිල්ලේ ලිපි - සැක කළ හැකිය. එබැවින් අනෙකුත් විද්‍යාවන් උතුම් බව පෙනේ.

දෙවන චෝදනාව : තවද, එය උසස් එකක් මත යැපීම පහත් විද්‍යාවක ලකුණකි; සංගීතය අංක ගණිතය මත රඳා පවතින බැවිනි. නමුත් පූජනීය ධර්මය යම් ආකාරයකින් දාර්ශනික විද්‍යාවන් මත රඳා පවතී. මක්නිසාද යත්, ජෙරොම්, මැග්නස් වෙත ඔහුගේ ලිපියෙහි, නිරීක්ෂණය කරන්නේ, "පුරාණ වෛද්‍යවරුන් දාර්ශනිකයන්ගේ අදහස් සහ වාක්‍ය ඛණ්ඩවලින් ඔවුන්ගේ පොත් කෙතරම් පොහොසත් කර ඇතිද යත්, ඔවුන් තුළ තවත් අගය කළ යුතු දේ, ඔවුන්ගේ අපවිත්‍ර පාණ්ඩිත්‍ය හෝ ඔවුන්ගේ ශුද්ධ ලියවිලි උගත්කම ඔබ නොදනී." එබැවින් පූජනීය ධර්මය අනෙකුත් විද්‍යාවන්ට වඩා පහත් ය.

ඊට පටහැනිව, වෙනත් විද්‍යාවන් මොහුගේ මෙහෙකාරියන් ලෙස හැඳින්වේ: "ප්‍රඥාව ඇගේ සේවිකාවන් කුළුණට ආරාධනා කිරීමට එව්වා" (හිතෝපදේශ 9:3).

මම පිළිතුරු දෙන්නේ, මෙම විද්‍යාව අර්ධ වශයෙන් සමපේක්ෂන සහ අර්ධ වශයෙන් ප්‍රායෝගික බැවින්, එය අනෙක් සියල්ල සමපේක්ෂන සහ ප්‍රායෝගික වන බැවිනි. දැන් එක් සමපේක්ෂන විද්‍යාවක් තවත් එකකට වඩා උතුම් යැයි කියනු ලැබේ, එක්කෝ එහි ඇති ඉහළ සහතිකය නිසා හෝ එහි විෂය පදාර්ථයේ ඉහළ වටිනාකම නිසා ය. මෙම කරුණු දෙකෙන්ම මෙම විද්‍යාව අනෙකුත් සමපේක්ෂන විද්‍යාවන් අභිබවා යයි; වෙනත් විද්‍යාවන් ඔවුන්ගේ සහතිකය ලබා ගන්නේ වැරදි කළ හැකි මානව තර්කයේ ස්වභාවික ආලෝකයෙන් වන නිසා වැඩි සහතිකයක් ඇත; මෙය නොමඟ යා නොහැකි දිව්‍යමය ඥානයේ ආලෝකයෙන් එහි සහතිකය ලබා ගන්නා අතර, එහි විෂය පදාර්ථයේ ඉහළ වටිනාකම අනුව, මෙම විද්‍යාව ප්‍රධාන වශයෙන් සලකනු ලබන්නේ ඒවායේ උත්තරීතර භාවයෙන් මනුෂ්‍ය බුද්ධිය ඉක්මවා යන දේවලට බැවිනි. අනෙක් විද්‍යාවන් සලකා බලන්නේ තර්කයේ ග්‍රහණයේ ඇති දේවල් පමණි. ප්‍රායෝගික විද්‍යාවන්ගෙන්, හමුදා විද්‍යාවට වඩා දේශපාලන විද්‍යාව උතුම් බැවින්, තවත් අරමුණක් සඳහා පැවිදි වූ එක උතුම් ය; මක්නිසාද හමුදාවේ යහපත රජයේ යහපත සඳහා යොමු කෙරේ. නමුත් මෙම විද්‍යාවේ අරමුණ, එය ප්‍රායෝගික වන තාක් දුරට, සදාකාලික සතුටයි; සෑම ප්‍රායෝගික විද්‍යාවකම පරමාර්ථයන් අවසාන අවසානය සඳහා යොමු කෙරේ. එබැවින් සෑම දෘෂ්ටි කෝණයකින්ම එය අනෙකුත් විද්‍යාවන්ට වඩා උතුම් බව පැහැදිලිය.

පළමු චෝදනාවට පිළිතුරු : "සොබාදහමේ පැහැදිලිම වස්තූන්ගෙන් විස්මයට පත්වන, බකමූණෝ විස්මයට පත්වන පරිදි, අපේ බුද්ධියේ දුර්වලකම නිසා, තමා තුළම ඇති දේ වඩාත් නිශ්චිත බව අපට අඩුවෙන් පෙනෙන්න පුළුවන්. සූර්යයාගේ ආලෝකය" (Metaph. ii, lect. i). එහෙයින් ඇතැමුන් ඇදහිලි ලිපි ගැන සැක පහළ වන්නේ සත්‍යවල අවිනිශ්චිත ස්වභාවය නිසා නොව, මානව බුද්ධියේ දුර්වලකම නිසා ය. එහෙත් ද ඇනිමාලිබස් xi හි පවසන පරිදි, අඩු දේවල් පිළිබඳ ලබා ගන්නා නිශ්චිත දැනුමට වඩා ඉහළම දේ පිළිබඳ ලබා ගත හැකි සිහින්ම දැනුම වඩාත් යෝග්ය වේ.

දෙවන චෝදනාවට පිළිතුරු : මෙම විද්‍යාව යම් ආකාරයකට දාර්ශනික විද්‍යාවන් මත රඳා පැවතිය හැක්කේ, එය අවශ්‍ය වූවාක් මෙන් නොව, එහි ඉගැන්වීම වඩාත් පැහැදිලි කිරීම සඳහා පමණි. මක්නිසාද යත් එය එහි මූලධර්ම පිළිගන්නේ වෙනත් විද්‍යාවන්ගෙන් නොව, වහාම දෙවියන් වහන්සේගෙන්, හෙළිදරව් කිරීමෙනි. එබැවින් එය උසස් ලෙස වෙනත් විද්‍යාවන් මත රඳා නොපවතින නමුත් ඒවා අඩු අය ලෙස සහ අත්වැඩකරුවන් ලෙස භාවිතා කරයි: එසේ වුවද ප්‍රධාන විද්‍යාවන් ඔවුන්ගේ ද්‍රව්‍ය සපයන විද්‍යාවන් මිලිටරි විද්‍යාවේ දේශපාලන ලෙස භාවිතා කරයි. එය එසේ භාවිතා කරන්නේ ස්වකීය දෝෂයක් හෝ ප්‍රමාණවත් නොවීම නිසා නොව, ස්වාභාවික හේතුව (අනෙකුත් විද්‍යාවන් ඉදිරියට යන) හරහා දන්නා දෙයකින් වඩාත් පහසුවෙන් ගෙන යන අපගේ බුද්ධියේ දෝෂය නිසා ඉහත හේතුව දක්වා ය. මෙම විද්යාවේ ඉගැන්වීම් වැනි ය.

මෙය ශුද්ධ වූ තෝමස් ඇක්වයිනස් තුමන්ගේ Summa Theologica ග්‍රන්ථයෙන් උපුටාගෙන පරිවර්ථනය කිරීමකි. ඔබත් මෙයට සහය වීමට කැමති නම් Messenger icon එක මගින් හෝ [email protected] ඊමේල් ලිපිනය මගින් අපව සම්බන්ධ කරගන්න.