ප්‍රාතිහාර්‍යයක් යනු කුමක්ද?

ප්‍රාතිහාර්‍යයක් යනු කුමක්ද?
Photo by Bill Griepenstroh / Unsplash

🟩 වර්තමානය වන විට ඇතැම් සිදුවීම් ප්‍රාතිහාර්‍යය ලෙස මහා පරිමාණයෙන් වැරදි අර්තකනයකට ලක්ව ඇත.

🟩 ප්‍රාතිහාර්‍යයක් යනු කෙටියෙන්ම , දෙවියන් වහන්සේගේ මහිමය සදහා සිදු වන අසාමාන්‍ය සිදුවීමකි.

🟥 ප්‍රාතිහාර්‍යයක් අංග 5ක් තුළින් හදුනා ගනිමු.

#1 වන අංගය : ප්‍රාතිහාර්‍ය විශේෂ වශයෙන්ම දෙවියන් වහන්සේ හා සමග පමණක්ම සම්බන්ධ විය යුතුය.

යම් සිදුවීමක් ප්‍රාතිහාර්‍යක් වීමට හේතුව විය යුත්තේ දෙවියන් වහන්සේ පමණක්මය. ස්වාභාවික හේතූන් හෝ මිනිසාගේ කෘතීම බලපෑම් නිසා ඇතිවන අස්වාභාවික සිදුවීම් ප්‍රාතිහාර්‍ය ඝනයට නොගැනේ.

#2 වන අංගය : ලෝකය තුළ නිර්මිත බලය අභිභවා යා යුතුය

උදාහරණයක් ලෙස ශුද්ධ බයිබලයේ සදහන්  සම්පූර්ණයෙන්ම මරණයට පත්වූ මනුශ්‍යකු උත්තානය වීම දැක්විය හැක. එමෙන්ම සූර්යයා බටහිරට වෙනුවට නැගෙනහිරට ගමන් කිරීම හෝ ජොෂුවා 10 : 13 ට අනුව නිශ්චලව සිටීම වැනි සිදුවීම් දැක්විය හැක.

#3 වන අංගය : ලෝකය නිර්මාණය වී ඇති ස්වභාවය ඉක්මවා යා යුතුයි.

මෙතෙක් අප ප්‍රාතිහාර්යයක් පෙන්නුම් කර ඇත්තේ දෙවියන් වහන්සේගේ ක්‍රියාවක් වන බව පමණයි හා ඒවා සියලු මවන ලද බලයන් ඔබ්බට යා යුතුයි යන්නයි.නමුත් ලෝකය සහ ආත්මය මැවීම දෙවියන් වහන්සේට පමණක් ආරෝපණය කළ හැකි ක්‍රියාවන් වේ.මෙම දිව්‍ය ක්‍රියාවන් ප්‍රාතිහාර්යයන් ලෙස සලකනවාද?

පිළිතුර නැත යන්නයි.ලෝකය සහ ආත්මය මැවීම දෙවියන්ට පමණක් ඇති කළ හැකි සිදුවීම් වන අතර, එය මැවූ ස්වභාව ධර්මයේ ස්වභාවයෙන් ඔබ්බට නොයයි.ලෝකය මැවීම යනු මැවූ ස්වභාවයේ ආරම්භය වන අතර ආත්මය මැවීම මැවිල්ලේ කොටසක් වන මිනිස් ස්වභාවය සම්පූර්ණ කරයි.මෙම ක්‍රියාවන් දෙකම , නිර්මාණය කරන ලද ස්වභාව ධර්මයේ ස්වභාවයට අයත් දේවල් ගෙන එයි, එබැවින් ඒවා ප්‍රාතිහාර්‍ය ඝනයට නිළ වශයෙන් නොගැනේ.

#4 වන අංගය : අධ්ස්වභාවික විය යුතුයි

ප්‍රාතිහාර්යයක් අසාමාන්‍ය යැයි පැවසීමේදී අපි සරලව අදහස් කරන්නේ එය සාමාන්‍ය ස්වභාවික නීතිය අභිභවා හෝ පටහැනි ක්‍රියාවක් යන්නයි.මිනිස් ආත්මය මැවීම පිළිබඳ අපගේ උදාහරණය වෙත ආපසු ගිය විට , එය අසාමාන්‍ය දෙයක් නොවේ, මන්ද දෙවියන් වහන්සේ සදාකාලිකව මනුෂ්‍ය ආත්මයන් මැවීම සාමාන්‍ය ක්‍රියාවලියේ කොටසක් වන බව නියම කර ඇති බැවිනි, විශේෂයෙන් මිනිස් ආත්මය මිනිස් ස්වභාවය සම්පූර්ණ කරයි.

ප්‍රාතිහාර්යයන් සාමාන්‍ය අධිස්වාභාවික දේවලටද පටහැනි විය යුතුය.නිදසුනක් වශයෙන්, සක්‍රමේන්තු හරහා ආත්මය පෝෂණය වීම සහ ගැලවීම සහ යහපත් ක්‍රියාවන් කිරීමට ශුද්ධාත්මයාණන්ගේ මඟ පෙන්වීම ප්‍රාතිහාර්යයන් නොවේ, මන්ද ඒවා අධිස්භාවිකව වුවත් නිතිපතා එවැනි සිදුවීම් සිදුවීමට දෙවියන් වහන්සේ කැමති බැවිනි.

#5 : අදාළත්වයක් තිබිය යුතුයි

පළමුවන වතිකාන මන්ත්‍රණ සභාව මෙලෙස සදහන් කරයි ;

අපගේ ඇදහිල්ලට යටත් වීම තර්කානුකූලව සිදු වීමට නම්, ශුද්ධාත්මයාණන්ගේ අභ්‍යන්තර උපකාරය සමඟ උන්වහන්සේගේ එළිදරව්ව පිළිබඳ බාහිර ඇඟවීම්, එනම් දිව්‍ය ක්‍රියාවන් සහ ප්‍රථමයෙන් හා ප්‍රධාන වශයෙන් ප්‍රාතිහාර්‍යන් සම්බන්ධ කිරීම දෙවියන් වහන්සේගේ කැමැත්තයි.සහ දෙවියන් වහන්සේගේ සර්වබලධාරීත්වය සහ අසීමිත දැනුම පැහැදිලිව පෙන්නුම් කරන අනාවැකි,එළිදරව්වේ ඉතා නිශ්චිත සංඥා වන අතර ඒවා සියල්ලන්ගේම අවබෝධයට ගැලපේ.

[The Dogmatic Constitution on the Catholic Faith]

ප්‍රාතිහාර්යයන් දෙවියන් වහන්සේගේ එළිදරව්වේ සත්‍යතාව ඔප්පු කිරීමට අදහස් කරන බව මන්ත්‍රණ සභා පියවරුන් පැහැදිලි කරයි.නූගත් අය ඇතුළු සියල්ලන්ටම එය සත්‍ය බව දැන ගැනීමට හැකි වන පරිදි එවැනි එළිදරව්වක් සරල දිව්‍යමය ආකාරයෙන් සලකුණු කළ යුතුය.එමෙන්ම ප්‍රාතිහාර්යයන් සදහා ඔවුන්ගේ ක්‍රියාකාරිත්වයක් ඇත.ප්‍රධාන වශයෙන් ප්‍රාතිහාර්‍ය , දෙවියන් වහන්සේ මනුෂ්‍යත්වයට සන්නිවේදනය සත්‍යාපනය කිරීමට මුද්‍රාවක් ලෙස සේවය කරයි.

තවද, අපෝස්තලික යුගයේ ජේසුස් වහන්සේගේ එළිදරව්වේ සත්‍යතාව ප්‍රාතිහාර්යයන් තහවුරු කළ පරිදි, කතෝලික සභාවේ ඉතිහාසය පුරා සිදු  වූ ප්‍රාතිහාර්යයන් සභාවේ ඉගැන්වීම් සත්‍ය බව ඔප්පු කරයි — එනම් එය ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ විසින් පිහිටුවන ලද සභාව බව සනාථ කරයි.

🟩 ව‍ර්තමානය වන විට ලංකාවේම විශාල ලෙස ප්‍රතිමා වලින් කදුලු ගැලීම වැනි සිදුවීම් වාර්තා වී ඇත.නමුත් එවැනි සිදුවීම් මෙම අංග 5 තුළින් සොයා බැලීමේදී ඒවා සැබැවින්ම ප්‍රාතිහාර්‍යද යන සැකයක් මතුවේ.

🟩 කතෝලිකයන් ලෙස අපට මීට වඩා විශේෂ හා කතෝලික සභාව විසින් ප්‍රාතිහාර්‍ය ලෙස තහවුරු කරන ලද සිදුවීම් රැසක්ම ඇත.

  • සාන්තුවරයන් ලෙස නම් කිරීමේදී තහවුරු කරන ප්‍රාතිහාර්‍ය
  • පිළිගත් මරියතුමියගේ දර්ශනය වීම්
  • දිව්‍ය සත්ප්‍රසාදීය ප්‍රාතිහාර්‍ය
  • පිළිගත් ජේසුස් වහන්සේගේ වණකැලැල් දරාගැනීම්

ඇතුළු තවත් සිදුවීම් ඇත.